Szólj hozzá a twitter, facebook vagy spottr felhasználóddal
Módosítottuk picit a kommentelés-belépés körüli folyamatokat, a részletekről itt olvashatsz.
Lassan ugyan, de közelít a nyár és vele együtt a villámszezon is. Azt hiszem idén jó nyarunk lesz ilyen szempontból, ha arra gondolunk, hogy március elején már sikerült olyan viharnak kialakulni, amiből majdnem egy óráig záporoztak a villámok (hogy ezzel a jó kis képzavarral éljek). De mit is érdemes tudni a villámfotózásról? Akárkinek mutattam eddig az ilyen jellegű képeimet, mindenki úgy reagált, hogy “hű, de jó reflexeid vannak!”. Pedig egy 60000m/s sebességgel lecsapó villámot esélyünk sincs, csak úgy a reflexeinkre hagyatkozva, elkapni, bármennyire is jók vagyunk. Alapvetően a villámok elkapásához nem reflexek kellenek, hanem egy jó nagy adag türelem és még több szerencse, és persze egy kis technika.
Nézzük, hogy mi szükséges egy sikeres villámfotózás kivitelezéséhez:
Ha mindent összepakoltunk, akkor irány a helyszín. Érdemes olyan helyet választani, ami ad a képnek valamiféle kontextust, nem csak a pusztába lecsapó villám látható. Villámokat addig biztonságos fotózni, míg nem esik felettünk, mert addig a vihar előttünk és nem felettünk van. Így kisebb az esélye, hogy éppen belénk csapjon. Amint elkezd esni az eső felettünk azonnal pakoljunk össze és húzódjunk egy védett helyre, a mókának vége. De lehetőleg ne egy nagy lombos fa alá, üljünk be a kocsiba, vagy húzódjunk be egy kapualjba, vagy egy barlangba.
Most pedig nézzük én hogyan csinálom (ez nem szentírás, nincs kőbe vésve, ezek az én tapasztalataim, akinek nem tetszik csinálja máshogy):
Amikor tudomást szerzek róla, hogy vihar közelít, összepakolom a cuccot és irány a helyszín. Lehetőség szerint igyekszem még a show előtt odaérni, hogy legyen időm pár tesztképet lőni az adott fényviszonyokkal. Felállítom a felszerelést, a táskát nyitva tartom, hogy ha kell akkor minél kevesebb idő alatt tudjak menekülni.
Mint azt korábban említettem, a villámok elkapásához nem földöntúli reflexek kellenek, éppen ellenkezőleg. A legegyszerűbben az úgynevezett villámcsapda módszerrel tudjuk elkapni őket. Ez annyiból áll, hogy a zárat a lehető legtovább nyitva tartjuk, miközben a gép a villámshow felé néz. Ehhez van szükség a minél kevesebb környezeti fényre, illetve az éjszakára. Így megadjuk az esélyt a villámnak, hogy ő maga fesse meg a képet, nekünk csak hátra kell dőlni és élvezni a műsort. A zár nyitva tartását persze épeszű keretek között végezzük, nem kell több percig nyitva lenni. Az esetek többségében elég a 20-30 másodperc. Minél több ilyen 20-30 másodperces képet készítünk, annál nagyobb lesz az esély, hogy az egyik ott lesz egy villám. Itt jön a képbe az időzítős távkioldó. Én úgy szoktam beállítani, hogy az expozíciók között 1 másodperc teljen el, és nem állítom be, hogy mennyi képet szeretnék, így addig fogja készíteni a képeket, míg a kártya be nem telik. Ilyenkor nem sok dolgunk van, csak figyelni az eget és abba az irányba fordítani az állványfejet, ahol úgy véljük, hogy a legtöbb villámot látjuk.
Arra készüljünk fel, hogy nagyon sok képen csak a fekete üres ég lesz látható, vagy esetleg egy-egy felhővillám. De ez ne tántorítson el senkit, minél nagyobb a merítés, annál több az esély, hogy az egyiken ott lesz egy lecsapó villám.
A blende megválasztásánál érdemes minél szűkebbet használni, f/8-f/16 körül, hogy minél nagyobb mélységélességet kapjunk. Az élesség beállítása sok esetben elég nehézkes, mivel éjszaka fény hiányában az AF-rendszer becsődöl, ezért kézzel kell beállítani.
Tehát egy szép villámfotóhoz 3 dolog szükséges: felszerelés, türelem, szerencse. Ha elsőre egyik képen sem sikerül megörökíteni egy villámot sem, akkor se keseredj el, érdemes újra megpróbálni, mert az eredmény kárpótol mindenért.
fotózás, tipp, trükk, vihar, villám, zárodő
Fotósuli kezdőknek I. - írta Mefi
2009. január 24. · 13:30
Fotózd le az űrrepülőt
2009. január 15. · 15:13
Fotózz háromdimenzióban
2009. február 5. · 09:51 Szólj hozzá a twitter, facebook vagy spottr felhasználóddal
konyham · 2010. March 16. 11:04
A egyik flickr-es hozzászólásodban írod, hogy villámot kizárólag a vihar előtt lehet fotózni, meg itt is utalsz rá. Szerintem akkor is tökéletesen lehet, mikor átvonult fölötted, a távolodó vihar villámai ugynúgy láthatóak még akár hosszú percekig, mint a közeledőé. Sőt, ha szerencsés fényviszonyok között fotózol, és esetleg a növények és tereptárgyak is látszanak, még jól is jöhet, hogy azok vizesek.
Ezt a fotómat is a vihar elvonulása után készítettem:
http://www.flickr.com/photos/konyham/3554511953/
keri · 2010. March 16. 12:56
Kosz hogy megosztottad velunk
osiris555 · 2010. March 16. 13:57
hi!
frankón leírtad a dolgot!
tavaly én is csináltam egy szettet, de csak otthonról, a teraszról.
nem volt nálam a gép, és mire hazaértem, elkezdett esni az eső. így csak a teraszról lőttem őket, esőben villámok közt azért mégsem fogok rohangászni egy jó szettért. :)
ha valakit érdekel, itt vannak:
http://www.flickr.com/photos/osiris555/3789193271/
ez meg átesett egy kis mókuskodáson :)
http://www.flickr.com/photos/osiris555/3791128423/
gabor · 2010. March 16. 14:27
Amúgy tudom, hogy nehéz (de mi nem, ami jó?? :-), de én a villámos fotókból a koncepciót hiányolom.. Le lehet ugatni, hogy csináljam jobban, vagy csak próbáljam meg és rájövök, milyen nehéz, de akkor is..
osiris555 · 2010. March 16. 18:30
igen, ezért jó előre tudni, hogy hol lesz a cirkusz, és még relatíve jó időben be tudsz lőni magadnak egy frankó kompozíciót, amiből, ha jó helyre csap a villám, nagyon frankó kép sülhet ki.
nautilus · 2010. March 16. 20:07
Az állvány az tényleg jól jön, nekem nem volt szerencsém az álvány előráncigálására. Ép egy családi vacsora közben jött a nagy vihar és mennydörgés, december 25-én. ki látott már decemberben villámot, mert én nem nagyon emlékszek ilyesmire. Mindnyájan kiugrottunk a vacsora asztaltól, hogy megcsodáljuk ebben a nem megszokott évszakban történő égi cirkuszt. Szóval állvány hiányában nekem úgy sikerült lőni ezt a képet, hogy vettem egy hatalmas levegőt a vacsora közben amúgy is megtelt, de még jobban kidüllesztett pocakomra szoritottam a gépet és 30 másodpercre hagytam nyitva a rekeszt. Ez lett a vége:
http://www.flickr.com/photos/nautilus7308/4217833443/
Gabesz · 2010. March 16. 20:22
állvány nélkül esélytelen…tényleg!
És rengeteget kinlódtam vele, amióta van állványom,azóta villámok nem voltak!:)
Ez az én formám!
Azért kikívánkozik belőlem, hogy ebben nekünk Pentaxosoknak van némi előnyünk.
A szigetelt váz miatt csak…ráérősebben lehet elcuccolni ha elkap a zivatar!
:)
nautilus · 2010. March 16. 20:26
Ja még annyit, hogy a fentebb emített képet canon eos 50d-vel sikerült elcsípnem
SirBali · 2010. March 16. 21:08
konyham: Azért írtam, hogy a közeledő vihar villámait jobb fotózni, mert szerintem (hangsúlyozom, szerintem) biztonságosabb és kényelmesebb. Mikor felettem van a vihar, akkor én valahogy nem szívesen mennék ki a lakásból. Távolodó viharral még nem próbálkoztam, de nyáron megnézem mire jó.
gabor: hiányolod a koncepciót. nekem meg elég koncepció, hogy a természet legerőteljesebb és legpusztítóbb ám ugyanakkor a legszebb jelenségét tudom fotózni. Egy villám már önmagában is csodás látvány. De lehet, hogy elfogult vagyok. Egyébként meg nem annyira nehéz mint gondolod, próbáld meg, hátha.
nautilus: ahhoz képest, hogy nem volt rendes állvány egész jó lett :) Egyébként ez a karácsonyi zivatar tényleg nagyon meglepő volt, a környéken még a nagyon idős emberek sem emlékeztek még csak hasonlóra sem.
Gabesz: A tavalyi nyár valóban elég szegényes volt zivatarok szempontjából. De reméljük, hogy idén azért már csak lesz egy-két említésre méltó vihar. Ami a szigetelt vázat illeti az tényleg jóság, bár mondjuk egy mozdulat lekapni az állványról a cuccot :)
Athos · 2010. March 16. 22:14
Jó cikk, és a képek is szépek, de a kelléklistára kicsit felkaptam a fejem. Elsősorban nem a gépen múlik a kép. Életem első villámfotóját Olympus FE 210-es kompakttal lőttem, az ablakkeret oldalához támaszkodva: http://www.flickr.com/photos/athoshun/3941476967/ . Igaz, a második, harmadik és a többi villámot már SP 510-zel kaptam el, tavaly decemberben (!), állványról:
http://www.flickr.com/photos/athoshun/4438287745/
http://www.flickr.com/photos/athoshun/4213002611/
http://www.flickr.com/photos/athoshun/4213773240/
Egyik gép sem tükrös. Viszont a kompakt gépeket érdemes manuális expozíciós módba kapcsolni, vagy ha ez nincs (pl. az említett FE-210), akkor tüzijáték, vagy ehhez hasonló jelenetre.
[tsg] · 2010. March 16. 23:04
és a bridge gépek védelmében:
http://www.flickr.com/photos/tsg_photo/3559182859/
panasonic FZ-18, állvány nélkül, 0.25 sec-es (1/4) záridővel (ablakkerethez szorítva).
és most mondhatnám, hogy ez az a kivétel, amihez jó reflexek kellettek, de hazudnék: abban a viharban nagyjából másodpercenként kettőt villantott az ég, szóval nem volt annyira nehéz elkapni :)
de persze jogos, és egyet is értek, állvánnyal, hosszú záridővel jobban tud működni a dolog.
(a karácsonyi villámláshoz meg annyit, hogy én akkor pont kocsiban ültem, és ott nem csak villámok voltak, de konkrétan jégeső is. valamiért nem volt kedvem fotózni:)
gerŐ · 2010. March 17. 11:12
Köszi a cikket!
Én sajnos nem sokszor próbálkoztam ilyennel, de akkor fogtam egy fekete kalapot, B időre tettem a gépet, néha levettem az obiról a kalapot és vártam a villámot, majd visszaraktam, így gyűjtöttem egy képre többet. Kép alant, nem olyan látványos elismerem :) valamiért telével lőttem.
http://lh4.ggpht.com/_lZSOkRAhL1k/RtAQE9e8wbI/AAAAAAAACW8/YBowByNLjok/s1152/IMG_2958.jpg
Érdemes ezeket is elolvasni
http://www.fototipp.hu/villamok
http://www.fototipp.hu/light2
Adam · 2010. March 17. 11:43
Bizony nem kell ide tükrös gép, elég, ha van program vagy alap manuális mód és elég egy sima kompakt is. A többi viszont mind-mind jogos, állvány vagy tartóként használható tereptárgy nélkül a dolog tényleg csak a szerencsén múlik.
Sőt ha elkap a vihar és eléri a technikát, jobb is, ha egy olcsó gép ázik meg mint egy drága. Ez pl. egy Samsung Digimax A6-tal készült még anno.
http://www.flickr.com/photos/adams86/2584179810/
SirBali · 2010. March 17. 12:20
Igaz, hogy nem kell tükrös gép, de azzal szerintem jobbak a lehetőségeid. Meg hát aki kompakttal rendelkezik, valószínűleg nem tart otthon állvány, míg akinek van egy slr annak nagyobb eséllyel van állvány is otthon. Másik kérdés, hogy mi zajosodik jobban, egy aps-c/fullf érzékelő vagy egy kompakt érzékelője. (De ez már messzire vezet.)
A postban az ideális eszközparkot és körülményeket írtam le. Nem szentírás, lehet és kell is improvizálni :)
Tökéletlen · 2010. March 17. 21:09
szeretematördelőket
http://csehdaniel.hu/temp/blikkvillam.jpg
[Sir]Bali » Archívum » Mielőtt elkezd esni, avagy a villámok fotózásáról · 2010. March 18. 11:50
[...] az írás a spottr.hu-n is megjelent. fotózás kategóriában | 1 komment » [...]
gyugyu · 2010. March 19. 15:29
Mi készítettünk a villámfotózáshoz egy kütyüt, a fototippes olvasottakon felbuzdúlva, de több funkciót is tud, például time-lapse fotózás terén lehet még használni…
http://picsite.vndv.com/Photomax/hun/photomax_hun.php
e1 · 2010. March 24. 21:21
Egy dolgot azért hozzátennék, ésszel a viharban. Lehetőleg legyen valamilyen magasabb tereptárgy a közelben, mert a fémből készült állvány azért egy kevéske veszélyt hordoz magában. Kint a pusztában, vagy valahol az országúton biztosan nem állnák ki a szabad ég, vagy egy fa alá fotózni.
SirBali · 2010. March 24. 22:20
Én sem mondtam hogy fa alá álljunk, vagy igen? És nyilvánvalóan mindenki döntse el saját kockázatvállaló képessége szerint, hogy neki megéri-e ez. Ha valaki úgy ítéli meg, hogy ez túl veszélyes, akkor ő otthon marad.